LOADING...

Boeklancering ‘Spelen Werkt’ op 1 juli

Boeklancering ‘Spelen Werkt’ op 1 juli

game-based-learning, serious about games

Karen Sikkema Michiel van Eunen

Karen Sikkema en Michiel van Eunen lanceren tijdens Play in Business hun nieuwe boek: Spelen Werkt, Maak leren op de werkplek leuker met Game-based Learning.

In dit gloednieuwe boek vind je alles wat je nodig hebt over game-based learning: een concreet stappenplan, inspirerende voorbeelden en de theorieën en modellen om je ontwerp te onderbouwen.

Het boek laat je zien hoe je game-based learning gemakkelijk kunt toepassen. In een complete training, een opleidingsprogramma of in één enkele werkvorm. Voor meer fun, meer interactie en meer motivatie.

Karen Sikkema en Michiel van Eunen zijn pioniers van het eerste uur in game-based learning en gamification. Ze helpen organisaties om leren avontuurlijk en interactief te maken. Met hun Game-based Learning Design Wheel kun je gemakkelijk spelelementen meenemen in het ontwerp van elke training.

De boeklancering vindt plaats op 1 juli in Baarn, tijdens de conferentie Play in Business, waar we ook een sessie geven over onze game AdVenture en hoe je die game kan inzetten voor diversiteit in je team.

Wil je erbij zijn? We kunnen je een kortingscode aanbieden voor de conferentie. Stuur ons een mailtje via spelenwerkt@livingstory.nl en we sturen je graag de kortingscode toe!

Heel graag tot dan!


Date: Jun 2, 2022
AUTHOR: René Dijk

Living Story genomineerd voor Museums & Heritage Awards

awards, serious about games

Living Story is genomineerd voor de Museums & Heritage Awards 2022 in categorie Best use of Digital – Interational voor Het Kabouterhuis – een interactieve tentoonstelling voor jonge kinderen (van 4 tot 7 jaar), gebaseerd op het werk van Rien Poortvliet.

Het Kabouterhuis is te bezoeken op de zolder van Kasteel Groeneveld.

We zijn trots op ons team én dat van onze partner BitSpecial. Het ontwikkelteam,  dat voor een groot deel bestaat uit mensen met een autismespectrumstoornis, heeft bijgedragen aan een bijzondere beleving waarbij kinderen zich voor drie kwartier kunnen onderdompelen in de wereld van ‘De Kabouter’

 


Date: Mar 10, 2022
AUTHOR: Michiel van Eunen

We zijn verhuisd

serious about games

Living Story is verhuisd!
De afgelopen jaren woonden we in De Wintertuin; een 100 jaar oude botanische kas die we hebben omgetoverd in een horeca locatie met escaperooms. Die blijft natuurlijk gewoon open.

In ons nieuwe kantoor aan de Laanstraat 109 in Baarn gaan we met ons fijne team verder met het maken van geweldige experiences, mooie serious games en fantastische game-based learning designs.

Neem virtueel een kijkje in onze nieuwe studio


Date: Feb 1, 2022
AUTHOR: Michiel van Eunen

De Expeditie: serious game in digitale en ‘echte’ versie

game-based-learning, serious about games

Een serious game kán een online spel zijn. Of een ‘echt’ spel; een bordspel met stukken en een dobbelsteen. Soms kan het allebei. Voor Platform 31 maakten we De Expeditie ;een samenwerkingsspel dat online te spelen is, maar ook als ‘bordspel’.

De Expeditie is gemaakt in 2 varianten; een ‘echte’ en een digitale versie. De fysieke versie speel je live, waarbij je werkt met écht spelmateriaal (houten speelstukken) en een grote kaart (zeildoek) van 1.80 x 1.20 meter; ideaal om omheen te lopen. De digitale versie is een exacte kopie, maar dan binnen de samenwerkingstool Mural. Teams kunnen dan tegelijkertijd hun acties volgend op de kaart, terwijl te overleggen via Teams of Zoom.
(Eerder maakten we al de serious game Evoluon in Mural)

De Expeditie is een spel om samenwerkingen te bevorderen tussen verschillende stakeholders (gemeente en schoolbesturen) in de projecten van Aardgasvrije School. Het laat stakeholders met elkaar kennismaken, elkaars standpunten, belangen en manier van werken leren kennen en daarmee een langdurige positieve samenwerking te bevorderen. Het spel laat zien dat de partijen die aan een project gaan beginnen ondanks hun verschillen in aanpak of manier van werken dezelfde droom en ambitie najagen: gezamenlijk een aardgasvrije school realiseren en daarmee bijdragen aan de energietransitie en een duurzame omgeving.

Stel je voor: je staat voor een belangrijke expeditie. Samen met medebewoners van Asvulkaan, een eiland dat vroeger bloeiend en prachtig was maar sinds de vulkaan weer actief is in de laatste jaren vrijwel onbewoonbaar is geworden, word je erop uitgestuurd om een nieuw leefgebied te vinden. Een nieuwe toekomst voor de kinderen! Jullie hebben gehoord over het land van Zilverbergen, waar de velden bloeien, de lucht zuiver is en de grond rijk is aan duurzame grondstoffen. Iedereen heeft zijn eigen doelen om te behalen onderweg, maar jullie zitten wel op hetzelfde schip. Welke route nemen jullie? Wat kom je onderweg tegen? Waar let je op en hoe werk je samen? Dat is waar De Expeditie om draait.

De Expeditie is gemaakt voor Platform 31 in het kader van het Innovatieprogramma Aardgasvrije en frisse basisscholen. Dit programma wordt mogelijk gemaakt door het ministerie van BZK, in samenwerking met het ministerie van OCW, VNG en de PO-Raad.

Voorplatform 31 maakten we ook de serious game Transform!


Date: Nov 10, 2021
AUTHOR: Michiel van Eunen

Eyepodcast. Eerste interactieve podcast van Nederland

game-based-learning, podcast, serious about games

Op 13 september 2021 lanceerden we de eerste interactieve podcastserie van Nederland: ‘De Verdwijning van Iris’ in de speciaal ontwikkelde Eyepodcast app.

Wat is een interactieve podcast?

‘De Verdwijning van Iris’ is een verhaal dat je luistert zoals je naar een film zou kijken met je ogen dicht. Het is geen audioboek (waarin je luistert naar één verteller), maar eerder een ‘audio drama’ – een genre dat midden vorige eeuw (voor de opkomt van televisie) groot was in Nederland en Vlaanderen: het ‘hoorspel’. In die tijd werd er gewerkt met een klein team van 4 of 5 mensen, en een paar attributen voor geluidseffecten (denk aan een grindbak om voetstappen te late horen. Voor deze hedendaagse productie werkten we met 40 stemacteurs, een sounddesigner en een breed scala aan soundscapes.

Een ander grote verschil is dat je in deze interactieve podcast zélf een rol speelt. Je volgt de hoofdpersoon – Phil – in zijn zoektocht om zijn tante te vinden. Je hoort wat hij hoort en je volgt zijn interacties. Tijdens het verhaal moet je steeds keuzes maken; neem je de taxi, of ga je lopen? Ga je mee het café in, of naar dat meisje dat aan de overkant naar je staat te roepen…?

Eyepodcast maakten we in opdracht van de Oogvereniging. De opdracht was om mensen bewust te maken van hoe het is om te leven met een oogaandoening. En dan op een toffe en  unieke manier.

Eyepodcast is gratis te downloaden via de site eyepodcast.nl

Eyepodcast ‘De Verdwijning van Iris’ bestaat uit 6 afleveringen van 30 à 45 minuten. Bij het maken werkten we samen met meer dan 40 stemacteurs, waaronder cabaretier Vincent Bijlo, schrijver Jan Terlouw en zanger Ben Cramer.

Alle stemmen zijn opgenomen in onze Elixir Studio’s in onze Wintertuin.
Het Sound Design is gedaan door Manfred Roovers.

 


Date: Sep 13, 2021
AUTHOR: Michiel van Eunen

Interactieve Beleving De Kabouter Rien Poortvliet

game-based-learning, museum

Maak een interactieve, (& covid-proof) beleving over ‘De Kabouters’ van Rien Poortvliet, voor kinderen van 5-7 jaar, op de zolder van Kasteel Groeneveld.

De eerste helft van 2021 zijn we met een toegewijd kabouter-team bezig geweest met het ontwerpen, testen en realiseren van deze bijzondere beleving. Vanaf 7 juli 2021 is de familietentoonsteling van Rien Poortvliet te bezoeken in Kasteel Groeneveld in Baarn. De bekende Nederlandse natuur-illustrator tekende boeken vol over het leven en werken van de Kabouter.

Op de zolder van Kasteel Groeneveld worden al jaren populaire belevingen gemaakt voor kinderen; Het Muizenhuis, Fiep Fiep Hoera (over de illustraties van Fiep Westendorp) en de Fabeltjeskrant. Dit jaar is de zolder de wereld van de Kabouters.

Met een speciale ‘krimpgroeier’ (een tablet) kunnen jonge bezoekers nét zo klein worden als de Kabouters. Hierdoor kunnen ze het kabouterhuis bezoeken; de keuken, de bedstee, de muziekkamer, de naaikamer, de stoel, het dierenziekenhuis en het bos. Kabouters vinden het altijd fijn als mensenkinderen komen helpen.

En dat is nodig ook. Je helpt de kabouters met het maken van soep, het doortrekken van dieren-poep op ‘De Stoel’ en je maakt je eigen kaboutermuziek. In elke kamer ontvang je een uniek ingrediënt die je weer nodig hebt aan het einde – bij de wensput. Daar kun je weer groter groeien.

 

Het team van Living Story werkte voor dit project samen met de bouwers van Kasteel Groeneveld en ict-specialisten van BitSpecial. Het resultaat is een beleving waarbij de jonge bezoekers in kleine groepjes (1, 2 of 3 kinderen samen met een of twee volwassenen) de wereld van de kabouters ontdekken ‘op ware grootte’. Vanwege de covid-maatregelen hebben we gekozen voor de combinatie van een tablet (‘de krimpgroeier’) die je de weg wijst, waarop je opdrachten kunt doen, en waarmee je ingrediënten verzamelt. De tablet werkt naadloos samen met de omgeving die soms analoog is (zoals het draden-doolhof in de naaikamer), soms digitaal (zoals de het verzamelen van muziekjes in de muziekkamer), maar meestal een combinatie van beide, zoals het verzamelen van ingrediënten (door die te scannen met je tablet) en deze in de pad te gooien (een scherm dat is ingebouwd in de kabouterkeuken).

Het Kabouterhuis is een goed voorbeeld van wat we graag doen; game-based-learning door een gave game waarin je zelf de hoofdrol speelt.


Date: Jul 7, 2021
AUTHOR: Michiel van Eunen

Campus Chase – Een game in Teams

game-based-learning

Voor het 7,5-jarig jubileum van de Novio Tech Campus in Nijmegen maakten de we game Campus Chase.

In dit online spel moesten teams scoren op zeven-en-een-half criteria om een plek te winnen op de populaire campus. Uiteraard kwamen de criteria voor de verschillende teams niet helemaal overeen. In dit korte en snelle spel gaat het om strategie, slimme keuzes maken, vooruit denken en samenwerken (of beïnvloeden).

Elke ronde wordt de vraag ‘waar gaan we heen’ beantwoord door middel van een poll. Tussen de rondes door kunnen teams strategieën bedenken in hun eigen breakoutroom; in de plenaire sessie kun je proberen anderen te overtuigen, allianties aan te gaan of te verbreken, het spel te veranderen door de shuttle te nemen of de uitslag van de stemmen teniet te doen.

Campus Chase is gemaakt om gebruikt te worden meteen online meeting tool als Teams. Daar hebben we goede ervaring mee. Eerder maakten we al Cold Case, en Evoluon, die coronatijd zijn ontwikkeld om te gebruiken met teams, zoom, skype, hangouts of Google Meet.


Date: Jun 10, 2021
AUTHOR: Michiel van Eunen

Flora en de Alles-kun-machine

serious about games, , , , ,

Flora en de Alles-kun-machine is één van de parkspellen die bij de Wintertuin Exerpience te spelen is. Onze Lotte ontwikkelde dit spel twee jaar geleden tijdens haar stage bij ons. Omdat het spel nu weer veel gespeeld wordt in het Cantonspark vanwege de meivakantie, leek het ons tof om jullie een kijkje te geven in het maakproces van dit spel.

Flora is het eerste spel dat Lotte ontwikkeld heeft. De Wintertuin Experience was nog maar net geopend en had als parkspel alleen het unieke iPadspel Het Mysterie van de Botanische Tuin. Als mogelijkheid voor de Wintertuin om een nieuwe doelgroep (8-12 jaar) te bereiken, en als leuke uitdaging voor Lotte in haar stage, ontstond het idee voor Flora en de Alles-Kun-Machine.

Het tofste gedeelte van het ontwerpproces vond Lotte de testfase. “Dan ineens komt alles bij elkaar en zie je dingen gebeuren die je van te voren bedacht had of juist helemaal niet. Ineens komt het spel echt tot leven”.

Playtesten!

Wat ze de grootste uitdaging vond van het ontwerpproces? “Toen mijn stage voorbij was lag er een heel ander spel dan dat er nu verkocht wordt. Er werd in de oorspronkelijke game gebruik gemaakt van allerlei fysieke elementen en er zaten veel handelingen in. De game moest uiteindelijk omgevormd worden zodat het compleet zelfstandig te spelen was. Zonder materiaal, zonder te veel ondersteuning van personeel. Dat was zeker de grootste uitdaging”.

“Het leukste moment is zien dat je spel gespeeld wordt. Ik kwam laatst een dag helpen in de horeca van de Wintertuin en heb heel vaak Flora verkocht. Dat vond ik heel gaaf om te zien!”.

Flora en de Alles-Kun-Machine is van woensdag t/m zondag te spelen tussen 12:00 en 17:00 uur.
Zie de website van de Wintertuin Experience voor meer informatie.


Date: May 6, 2021
AUTHOR: Marinca Uyland

De Schat van Van Starkenborgh

ons werk

Diep in het Groninger Ommeland staat de borg Verhildersum. Ooit gebouwd als privéwoning door de familie Van Starkenborgh, maar tegenwoordig als museum opengesteld voor publiek. Een prachtig pand, met een rijke geschiedenis, vol verhalen en avontuur. Wat deze locatie extra bijzonder maakt, zijn de landerijen rondom. Een prachtige omgeving om een aantal uren te verwaaien en te genieten van de uitgestrekte weilanden, paarden en een Blaarkop of twee.

De directie van Verhildersum was op zoek naar een manier om extra beleving toe te voegen aan de landerijen én de geschiedenis van de borg op een leuke, interactieve manier aan te bieden aan haar bezoekers. Samen met de buren, Avonturenpark Waddenfun, zijn ze bij ons gekomen met deze vraag. ‘Hoe kunnen we gezamenlijk onze bezoekers een actieve beleving bieden waar ze ook nog eens iets van opsteken?’

De Schat van Van Starkenborgh

Edzard van Starkenborgh, heer en meester van de borg Verhildersum, kreeg op een dag bezoek van twee paters van de kerk. Zij brachten hem een mysterieuze kist die vroeger van zijn vader Allard was geweest. Helaas heeft Edzard de sleutel nooit. Sommige mensen beweren dat zijn geest nog steeds rondwaart rond de borg, op zoek naar de slimste avonturiers die hem kunnen helpen om de schatkist te openen.

 

De Schat van Van Starkenborgh is een spel dat audio achter QR-codes combineert met opdrachten op een kaart. Het spel is volledig autonoom te spelen en werkt als volgt: De speluitleg en het verhaal (exposé) staan op de kaart, samen met de route langs de verschillende opdrachten. Op de punten van de opdrachten staat een klein paaltje met een QR-code. Wanneer deze gescand wordt met je smartphone, hoor je de stem van Edzard. Hij geeft je hier extra informatie over de opdracht. In totaal krijg je op deze route zes opdrachten die samen leiden naar een viercijferige code. Op beide eindpunten (Landgoed Verhildersum en Avonturenpark Waddenfun) staat de schatkist van Van Starkenborgh, waar je jouw avontuur kan afsluiten. Een tocht door de landerijen voor jong en oud waarbij je van alles leert over het leven op de borgen van weleer. 

 

Geschreven door: René Dijk


Date: Apr 2, 2021
AUTHOR: Marinca Uyland

Een game in Mural

game-based-learning

In 2021 maakten we ‘Een nieuwe Toekomst voor het Evoluon’, een managementgame in online samenwerkingstool Mural;

In een sessie van 3,5 uur werken teams samen aan een optimale inrichting van het Evoluon; de iconische locatie in Eindhoven, die (in de game) net is opgekocht door de excentrieke self-made miljonair Martin Argonus. Zijn doel: Een nieuwe toekomst voor het Evoluon.

Argonus heeft een mooie visie, waarin plek is voor bezoekers & beleving, horeca & events en innovatie & ondernemerschap. Daarnaast is er een budgetlimiet, een maximaal aantal medewerkers, een lijst aan specifieke, harde criteria en – uiteraard – beperkt de tijd. Om de zaken op scherp te zetten vraagt Argonus 3 taskforces om zijn plannen te realiseren. De mensen die dat het beste doen, belooft hij een plek in het managementteam van zijn ‘Nieuwe Evoluon’.

‘Een nieuwe toekomst voor het Evoluon’ is een zinderende managementgame die gaat over (online) samenwerken, optimaliseren, omgaan met verschillende belangen, lef tonen en elkaar zeggen wat je denkt.

De game duurt 3 uur, wordt gespeeld in Teams of Zoom en Muralm en wordt gehost door een GameMaster en verschillende ‘hulptroepen’.

 


Date: Mar 8, 2021
AUTHOR: Michiel van Eunen