COLD CASE
#1 Teambuilding game via Zoom, Skype, Hangouts, Teams of Meet
Hoe werkt het?
- Éen persoon is de spelleider. Die bestelt de Cold Case online. (minimaal 3 dagen van tevoren)
- Verdeel je team in 3 subteams van elk 1, 2 of 3 personen.
Elk team krijgt een (ander) dossier thuisgestuurd. Hardcopy, dus ouderwets per post. - De spelleider start de Zoom* (of ander video) sessie, introduceert de Cold Case (don’t worry, er is een mini-script) en start een timer.
Vanaf nu heeft het team maximaal een uur de tijd om de zaak op te lossen. Behalve die spelleider. Die mag als enige haar scherm op zwart zetten, en kan een uur lang het team observeren.
Alleen door slim samen te werken en helder te communiceren kan het team de zaak kraken.
Drie dossiers, één chat
Er hebben destijds vier verschillende rechercheurs gewerkt aan de zaak. Drie van hen hebben zijn inmiddels overleden en hebben een dossier achtergelaten. Die hebben jullie nu in handen.
Behalve die drie case files, is er nóg een belangrijke bron: Anton Groen. Hij is de vierde rechercheur die aan de zaak heeft gewerkt, en de enige van hen die nog leeft. Hij is te bereiken via chat. Je kunt hem van alles vragen over de zaak; hij weet vooral veel over de Criminele Organisatie ‘t Gilde.
[Anton Groen is een intelligente chatbot, die vrijwel alle vragen van spelers kan beantwoorden tijdens de game]
-
Karen Sikkema Eigenaar | Experience Designer | Game-based Learning expert
Karen is experience designer, escape room designer en ontwerper van gamification voor cultureel erfgoed. Ze is gespecialiseerd in game-based learning en ontwikkelde het Game-based Learning Design Wheel, waar we bij Living Story mee werken in onze ontwerpen.
Na gewerkt te hebben als consultant en innovatiemanager is ze 15 jaar geleden bij Living Story ingestapt en heeft daar een enorme hoeveelheid ervaring opgedaan met ondernemerschap, gamedesign en gamification. Naast Living Story was ze oprichter, CEO en business developer van Tempeest, waarin location based games voor cultureel erfgoed werden ontwikkeld. Ze werkt als gastdocent bij de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en bij Politecnico in Milaan, en is drijvende kracht achter de Wintertuin Experience waar ze de ELIXIR Escaperooms heeft en diverse parkspellen. Karen is auteur van The Game Based Learning Design Wheel.“For me, working on games and game-based learning is about creating meaning in the world by connecting people to themselves, to others and to great locations, contributing to sense of belonging, connection and respect for yourself and others.”
-
Michiel van Eunen Gamification Expert | Speaker | Escape Room Designer
Michiel heeft een achtergrond in theater, gamedesign en gamification. Na jaren als trainer en concept developer te hebben gewerkt ,startte hij 17 jaar geleden Living Story. In de loop van de jaren ontwikkelde hij een enorme hoeveelheid spellen, maakte location based games voor Tempeest en ontwikkelde The Nature Game en andere games voor iPad waarmee je kan rondrennen in de stad en in de natuur. In de afgelopen 6 jaar werkte hij o.a. als gamification consultant en ontwikkelde meer dan 25 escaperooms voor klanten wereldwijd. Michiel geeft Masterclasses over Escape Room Design.