LOADING...

Game Based Learning

Game Based Learning – Inspiratie

In ons boek ‘spelen werkt‘ vind je 6 pagina’s vol bronnen; artikelen, boeken en andere content waar we uit putten, die ons inspireren en die we gebruiken om game-based learning te ontwerpen. Voorbeelden daarvan – én nieuwe input – vind je hier.

De bron die we áltijd aanraden, is  ‘Gaming can make a better world’ van Jane Macgonigal. Deze TED-talk uit 2011 is meer dan 6 miljoen keer bekeken was voor ons een trigger om ons te focussen op game-based-learning.

Een game over data: van fictie naar realiteit

Voor een gemeente in Noord-Holland werken we aan een game om medewerkers het belang van een goede data-interpretatie op een leuke, interactieve manier te laten zien. We ontwierpen voor hen een escaperoom-achtige spelsituatie waarbij de (fictieve) gemeente Polderhuizen in de ban is van de bouw van een fabriek voor Superhondenvoer, genaamd Kingies. Een paar bewoners van Polderhuizen zijn faliekant tegen de bouw van deze fabriek. Om de bouw tegen te gaan, claimen zij dat gemeentelijke protocollen niet goed zijn gevolgd en bombarderen zij het crisisteam – bestaande uit de spelers van de daadwerkelijke gemeente – met stapels informatie en ‘bewijs’ over wat er allemaal misgegaan is bij de bouw en vergunningverlening. Dit leidt tot een unieke en dynamische spelsituatie waarin verschillende personages de spelers proberen te overtuigen van hun gelijk en de spelers moeten zien uit te vinden wat waar en niet waar is in de stapels data die zij te verwerken krijgen.

Om het verhaal achter het spel realistisch en immersief te maken, produceerden we video’s van ‘RTV Polderhuizen’, waarvoor de acteurs werden gevonden bij Toneelgroep Karakter, onze lokale toneelgroep. Met hen hebben we verschillende video’s opgenomen waarin situaties en informatie over het “hoofdpijndossier Kingies” werd vrijgegeven aan de spelers. Door deze video’s gaan de personages in het spel meer leven en krijgen een gezicht. Dat werkt ook goed om de beoogde leeropbrengst langer vast te houden.
Na het spel volgt een reflectieronde waarin we de manier waarop de spelers met de data zijn omgegaan in het spel wordt besproken en wordt gekeken hoe dat in de eigen werkpraktijk gaat. Hoe vind je je weg in alle informatie die je op een dag krijgt? Wat is waar, waar kan je aan twijfelen, wat moet je checken op feiten? Welke data komt uit betrouwbare bron en hoe weet je dat? De bewustwording rondom data en betrouwbaarheid van informatie heeft hiermee onder de medewerkers een enorme boost gekregen.
Met dank aan de acteurs van Toneelgroep Karakter, onze testspelers en natuurlijk onze opdrachtgever!

100 Ways to die at work: een spel over veiligheid op het werk

Weet jij wat het verschil is tussen een brandblusser en een brandhaspel? Of wat het verschil is tussen een toedraaiende- en een afdraaiende deurprocedure? Een paar maanden geleden hadden wij zelf nog geen idee. Totdat Tamara Onos van Arboadvies Onos bij ons kwam met een briljant idee voor een spel over veiligheid op het werk. In dit spel, 100 ways to die at work, moeten spelers met behulp van een plattegrond, speelkaarten en een chatbot een gevaarlijke situatie zien te ontvluchten. Het doel van het spel? Iedereen veilig naar buiten krijgen en jezelf dus ook.

Na het succes van de eerste twee delen (over gevarenpictogrammen en Dieselmotor Emissie) werken we nu aan een derde spel over brandgevaar en de daarbij behorende BHV-protocollen. De locatie? Een opnamestudio waar een bekende artiest net aan zijn nieuwe single aan het werken is. Na onze startvergadering en het gezamenlijk opstellen van het spelontwerp, stuiven we allemaal een eigen kant op. Het opnamelampje brandt: tijd om aan de slag te gaan.

Het gebeurt niet vaak dat we al vooraf weten dat een spel dat we opleveren een serie uitgaven krijgt, maar dat is in dit geval wel de bedoeling. Sterker nog, we zijn al bij spel nummer 3! Bijzonder bij zo’n serieproductie is dat het werkproces steeds soepeler verloopt, en de samenwerking tussen de partijen – Arboadvies Onos voor de inhoud en het spelconcept, Living Story voor de gameproductie en het programmeren van de chatbot en 100kilo voor het grafisch ontwerp – steeds hechter wordt. Samen met nieuwe opdrachtgevers bedenken we thema’s en verhalen, zoals die van de brand in Studio 3 van Studio Fortissimo in dit derde spel over BHV-kennis, en met ons dynamische team produceren en testen we het spel.

Heb je zelf een goed idee voor een spelconcept en denk je dat je misschien meerdere delen zou kunnen maken? Denk dan ook na over je samenwerkingspartners. Weloverwogen keuzes kunnen je namelijk meer dan alleen maar tijd opleveren.
Ben je benieuwd naar op hoeveel manieren je je eigen leven kan redden? Kijk dan ook zeker eens op 100 ways to die at work.

De pekingeend. Game-elementen als metafoor

Daphne Lie, een van de deelnemers aan onze training Game-based learning in de praktijk heeft een spel ontworpen over boekhouding en financieel beheer. Een onderwerp waar al haar klanten – ondernemers – mee te maken hebben, maar waarvan er maar weinig zin hebben om zich er uitgebreid in te verdiepen.

In een training wil deze ondernemende boekhouder haar klanten meer leren over hoe ze hun boekhouding goed kunnen opzetten en hen daarmee meer rust en overzicht geven over hun financiën. Tijdens onze training startten we natuurlijk met het bedenken van een epic story om het spel vorm te geven. Daphne kiest voor het verhaal van een Chinese ondernemersfamilie, mede vanwege haar familie-erfgoed. Om de leerstof hanteerbaar én leuk te maken, besluiten we samen veel humor in het spel te stoppen, zodat het ondanks het pittige thema leuk en motiverend blijft om te spelen.

Een van de onderdelen uit de leerstof is wat je als ondernemer wel en niet mag aftrekken van de belasting. We bedenken in het verhaal de pekingeend, die niet aftrekbaar is en waar je in het spel naar op zoek gaat om de boekhouding sluitend te krijgen. Na het spel kan dit voor altijd een humoristisch element blijven in de gesprekken van onze boekhouder met haar klanten: als ze in het vervolg dingen vindt die niet aftrekbaar zijn, hoeft ze alleen maar te zeggen: ‘Ik heb weer een pekingeend in je boekhouding gevonden.’ De ondernemer zal dan direct begrijpen wat ze bedoelt, herinnerd worden aan de training en datgene wat hij of zij daar geleerd heeft, en door de humoristische referentie met een lach de feedback in ontvangst nemen.

Yu-kai Chou en het Octalysis model

Wil je meer weten over gamification, motivatie en gedragsontwerp.

Gamification goeroe Yu-Kai Chou schrijft een interessant blog over deze onderwerpen en is de ontwerper van het  Octalysis Framework voor Gamification & Behavioural Design

Erg inspirerend en aan te raden voor als je meer van deze onderwerpen wilt weten!

Nancy Beers en Happy Game Changers

Ben je geïnteresseerd in het toepassen van spel in bedrijven en corporate omgevingen? Dan ben je bij Happy Game Changers aan het juiste adres. Nancy Beers is facilitator en scrummaster en introduceert op alle plaatsen waar ze komt en faciliteert een nieuw en passend spel. In haar blog  lees je over van allerlei spellen die je in een corporate omgeving kunt toepassen en wat je daarvan met je collega’s kan leren!

Want to know more? Drop us a line…