LOADING...

Hoe maak je jouw conferentie interessant voor bezoekers?

Hoe maak je jouw conferentie interessant voor bezoekers?

Je organiseert een conferentie, meeting of congres. Maar krijgt geen energie van de traditionele opzet: een serie sprekers, death by powerpoint, de geijkte netwerkborrel… wie komt daar nog voor? Pak jij het deze keer anders aan? En maak je je volgende event minder saai en meer betekenisvol? Hier zijn drie concrete stappen die je meteen kunt toepassen:

1. Denk als een ontwerper, niet als een organisator
De valkuil van veel evenementen? Ze zijn opgebouwd rond sprekers, thema’s en tijdslots – niet rond de ervaring van de bezoeker. Een ontwerper denkt anders. Die begint bij de vraag: Wat wil ik dat mensen doen, voelen en onthouden als ze weer buiten staan? Wil je dat mensen geïnspireerd zijn? Dat ze andere perspectieven hebben gehoord? Dat ze iets hebben uitgeprobeerd of geleerd? Werk dan vanuit dat doel terug. De inhoud is het middel, niet het vertrekpunt. En de spreker? Die is pas interessant als hij bijdraagt aan de beleving die je wilt neerzetten.

2. Voeg een spanningsboog toe
Goede games, goede films, zelfs goede etentjes hebben iets gemeen: er zit *ritme* in. Een begin dat nieuwsgierig maakt. Een middenstuk vol keuze, verwarring of ontdekking. Een afronding met voldoening. Er is een doel, een obstakel, een wending, een overwinning. Iets om je aan te verbinden, op in te stappen, aan mee te doen.

Bij events vergeten we die spanningsboog vaak. Alles is lineair. Maar stel je voor dat je dag begint met een mysterie of een vraagstuk. Dat je deelnemers onderweg zelf informatie verzamelen of een mening vormen. Dat je aan het einde samen tot een ‘climax’ komt – een besluit, een inzicht, een reflectie.

Zo wordt jouw conferentie niet een rij lezingen, maar een verhaal waar je middenin zit. En dat werkt fantastisch voor leren en onthouden: hoe meer betrokkenheid, hoe meer je leert.

3. Laat deelnemers zelf iets ontdekken
Zelf ontdekken is goud waard voor leren. Dus geef mensen geen kant-en-klaar lijstje met inzichten, maar een ervaring waarin ze die inzichten zelf afleiden. Denk aan een simulatie, een keuze-dilemma, een visuele puzzel, een gesprek met onbekenden over een verrassend onderwerp. Dat kan allemaal binnen de muren van een vergaderzaal.

Zoek naar vormen die zorgen voor betrokkenheid, interactie én nieuwsgierigheid. Mensen krijgen zin om mee te doen – en blijven daardoor met hun aandacht in het moment.

Chitter-Gemeente-Rotterdam-De-Kuip-Scannen

Bonus: vergeet de fun niet
‘Maar het is een serieus event!’ horen we vaak. En dat snappen we. Toch is ‘fun’ niet het tegenovergestelde van ‘serieus’. Het is het tegenovergestelde van saai.

Plezier maakt ons alert, ontvankelijk, nieuwsgierig. Een glimlach opent meer deuren dan een PowerPoint. En een speels moment hoeft niet ten koste te gaan van inhoud – het maakt de inhoud juist voelbaar.

Dus, hoe maak je jouw conferentie interessant?
Niet door harder te zenden. Maar door de bezoeker centraal te zetten. Door interactie toe te laten. Door nieuwsgierigheid te prikkelen. En door te vertrouwen op de kracht van spel, beleving en ontwerp. Een betekenisvolle meeting ontwerp je niet vanuit het podium, maar vanuit de stoel van de deelnemer. Beter nog: geef die deelnemer een hoofdrol.

Uiteraard denken we graag met je mee! Maak hier een afspraak voor een vrijblijvende uitwisseling. Of doe mee aan onze training om je eigen interactieve werkvormen te ontwerpen! Met als basis ons boek “Spelen Werkt”, waarin we wetenschappelijke onderbouwing combineren met praktische handvatten voor jouw organisatie.

Een beleving maken van jouw event?

    Onze voorbeelden van Leuker* Leren voor medewerkers:

    Chitter

    Chitter is een netwerkspel voor bijeenkomsten & conferenties, geri

    De Rivier

    Voor InvestNL heeft Living Story een unieke werkvorm ontwikkeld voor e

    The Breakout

    The Breakout The Breakout is een eventspel dat we in 2023 ontwikkelden

    De Sociëteit

    De Sociëteit van Mennorode De cultuurwaarden van de organisatie op ee

    The Player

    The Player is het het netwerkspel dat we hebben ontworpen voor en gesp