Laat kinderen van de hoogste groepen van het basisonderwijs de histori
“Kom mee, we moeten water halen en helpen blussen!” Twee jongens rennen over het Utrechtse Buurkerkhof in de richting van de Oudegracht. Ze zitten middenin 1675, in een historisch verhaal over de grote brand in de Buurkerk en de gevolgen daarvan voor de omringende huizen. In hun handen hebben ze een tijdmachine -in de vorm van een iPad, die met een touwtje om hun hals zit- waarmee ze naar 1675 getransporteerd werden om de geschiedenis te herstellen. Ze spelen ‘Lost in Time’, een location based game die gebaseerd is op de historische verhalen van een locatie en bezoekers daarin meesleept zodat ze het gevoel hebben onderdeel te worden van de historie op die plek.
Op welke manier beleven bezoekers op jouw locatie de verhalen? Sleep je ze mee, voelen ze zich betrokken, maken ze echt onderdeel uit van de geschiedenis?
Dat hoeft natuurlijk niet direct met grote location based serious games, maar kan je ook bereiken met kleine interacties of speelse vormen. Het belangrijkste is om je te realiseren dat je dit al kan bereiken door op een andere manier te denken: niet vanuit het zenden-ontvangen paradigma, maar vanuit echte interactie. Zet de acties, handelingen, ervaringen, beleving van de bezoeker centraal. Vraag je af waarom zij geïnteresseerd zijn in de verhalen en informatie op jouw locatie en probeer daar vanuit hun perspectief acties en handelingen aan te koppelen. Dus geen -of niet uitsluitend- zendvormen zoals bordjes, tekst of filmpjes, maar zorgen dat mensen in actie komen en iets leren door hun eigen ervaring. Kunnen ze hun eigen familieleden of bekenden vinden in een archief van oorlogsslachtoffers? Of is er een vorm waarin hun keuzes beslissen over het lot van de mensen op een slaventransport? Als je op dit manier zelf persoonlijk betrokken wordt bij de geschiedenis, vergeet je het niet snel meer en maakt het nog meer indruk.
De jongens die hielpen Lost in Time te testen, en dus met behulp van hun iPad -die daarvoor veranderde in een emmer- hebben geholpen een van de historische panden aan het Buurkerkhof te blussen in de grote brand van 1675, kunnen ons nog steeds in geuren en kleuren over die brand vertellen. Met het jaartal er zelfs bij.
In hoeverre kunnen bezoekers op jouw locatie zelf aan de slag met verhalen, ontdekken ze zelf hun eigen perspectief en visie, of ervaren ze de wereld juist vanuit een ander gezichtspunt?
En ben je benieuwd hoe je hier zelf mee aan de slag kan? Kijk dan eens naar:
Wil je meer weten over hoe we dat bij Living Story aanpakken?
Lees dan hier over onze voorbeelden, bestel ons boek over waarom Spelen Werkt, of neem contact op.
Lees meer over Leuker* Leren voor musea en erfgoed:
Leren door beleven
Van zenden naar interactie
Motiveer jongere generaties
Interactieve verhalen op locatie
Neem contact op voor Leuker* Leren in jouw museum of erfgoedlocatie:
Onze voorbeelden van Leuker* Leren in musea en op erfgoedlocaties:
Welkom op Monte dos Três Moinhos. Een landgoed in Alentejo – ee
Nova en de herinneringenmachine Game-circuit in mediamuseum Beeld &
Heute Abend gibt es eine tolle Party in der Partyhütte! Maar om daar
Wandelt u mee door het centrum van Baarn? Tijdens deze rondwandeling
Het Kroontjespad is een leuke wandeling voor kinderen (4-10) do
De Baarnse Oranje Route is een audio-rondwandeling van ± 60 mi
Het Kabouterhuis is in 2022 genomineerd voor de Museums & Herita
Lost on the Rotterdam is a serious game we made for Samsung Logistics.
Flora en de Alles-kun-machine is één van de parkspellen die bij de W
Diep in het Groninger Ommeland staat de borg Verhildersum. Ooit gebouw
Voor de Ennemaborgh – een buitenplaats in Groningen – ontw
Voor Allure Park De Zeven Linden – een kampeerterrein in de boss
Voor brasserie Vuur in de bossen tussen Baarn, Soestdijk, Hilversum &a
Welkom in De LiK! Een bijzondere evenementenlocatie in de voormalige g
Lost in Time is een interactieve stadstour op de iPad. Je speelt het d
The Nature Game is een spel op je iPad die je alleen butien kunt spele
De jonge Tezz komt uit de toekomst. Ze is geboren in 2150, en zoekt nu
Dig Around is een mobiele beleving, een spel waarbij met behulp van ee
Sinds Baron Henri de la Roche enkele weken geleden vermoord is aangetr
Het Mysterie van de Botanische Tuin is een parkspel in het Cantonspar
Break In Room Waddenfun is een Escape Room waar je niet uit, maar ín