LOADING...

Motiveer jongere generaties

Motiveer jongere generaties

‘Mijn kinderen vinden musea saai’
‘Er is nooit iets te doen’
‘Moet ik mee?’
‘De kinderen zijn altijd zo snel uitgekeken’
‘Jongere generaties vinden het gewoon niet zo interessant wat we in ons museum aanbieden’

Helaas komen we deze uitspraken nog maar al te vaak tegen. Het lijkt of mensen daadwerkelijk geloven dat kinderen en jongeren niet geïnteresseerd zijn in kunst, geschiedenis of historische verhalen. Maar is dat echt wel zo?

Kinderen in het Rijksmuseum onder de Nachtwacht

In onze ervaring niet: kinderen en jongeren zijn zeker wel te motiveren om zich te verdiepen in kunst, geschiedenis of erfgoed. Maar hebben vaak moeite met de vorm waarin kennis en informatie gepresenteerd is. Die vorm is vaak ontworpen door mensen die zijn opgegroeid in het zenden-ontvangen paradigma  in een wereld waarin er weinig variatie was in de manier waarop we informatie konden overbrengen, en we dus vooral konden zenden – en onze bezoekers of leerlingen vooral konden ontvangen. Een wereld van tv, radio, kranten en tijdschriften.

Dierenpoep herkennen op de kabouterwc. Beleving voor Staatsbosbeheer op Kasteel Groeneveld

Maar met de komst van computers, mobiele telefoons en internet is het aantal manieren om informatie over te dragen, en vooral het aantal manieren om daarin interactie aan te brengen, exponentieel toegenomen. Jongeren van nu zijn gewend om zelf te zoeken, zelf te ontdekken, zelf keuzes en beslissingen te nemen en daarvan de gevolgen te ervaren. En op die manier te leren. Ze vinden alleen ontvangen saai en eenzijdig. Niet omdat dat geen goede vorm is, maar omdat ze aan iets anders gewend zijn. Een groot deel van hun tijd bestaat uit interactie en een voortdurende stroom prikkels die ze naar het volgende brokje informatie leiden.

Leren door te beleven in het kabouterhuis op kasteel Groeneveld

Een lange tekst of eentonige film is niet wat ze gewend zijn, en daarom haken ze snel af. Niet omdat ze de inhoud niet interessant vinden, maar omdat ze de vorm niet kennen!

En dat is goed nieuws. Het betekent namelijk niet dat er geen interesse of motivatie is voor de inhoud, maar dat we kunnen werken aan nieuwe vormen om die inhoud in over te brengen. En daar zijn al zoveel goede voorbeelden van! Heel veel musea, cultuurinstellingen en erfgoedlocaties werken al op nieuwe manieren, ontdekken andere vormen van interactie en trekken kinderen en jongeren aan voor fantastische belevingen.

Nova en de Herinneringenmachine in Beeld en Geluid Hilversum

Ben je benieuwd hoe jij dit voor jouw locatie kan inzetten? Kijk dan eens naar:

Wil je meer weten over hoe we dat bij Living Story aanpakken?
Lees dan hier over onze voorbeelden, bestel ons boek over waarom Spelen Werkt, of neem contact op.

Vibezz - Beleving in de Moestuin van Kasteel Groeneveld

Neem contact op voor Leuker* Leren in jouw museum of erfgoedlocatie:

    Onze voorbeelden van Leuker* Leren in musea en op erfgoedlocaties:

    Vibezzz

    Laat kinderen van de hoogste groepen van het basisonderwijs de histori

    Kroontjespad

      Het Kroontjespad is een leuke wandeling voor kinderen (4-10) do