Laat kinderen van de hoogste groepen van het basisonderwijs de histori
‘Mijn kinderen vinden musea saai’
‘Er is nooit iets te doen’
‘Moet ik mee?’
‘De kinderen zijn altijd zo snel uitgekeken’
‘Jongere generaties vinden het gewoon niet zo interessant wat we in ons museum aanbieden’
Helaas komen we deze uitspraken nog maar al te vaak tegen. Het lijkt of mensen daadwerkelijk geloven dat kinderen en jongeren niet geïnteresseerd zijn in kunst, geschiedenis of historische verhalen. Maar is dat echt wel zo?
In onze ervaring niet: kinderen en jongeren zijn zeker wel te motiveren om zich te verdiepen in kunst, geschiedenis of erfgoed. Maar hebben vaak moeite met de vorm waarin kennis en informatie gepresenteerd is. Die vorm is vaak ontworpen door mensen die zijn opgegroeid in het zenden-ontvangen paradigma in een wereld waarin er weinig variatie was in de manier waarop we informatie konden overbrengen, en we dus vooral konden zenden – en onze bezoekers of leerlingen vooral konden ontvangen. Een wereld van tv, radio, kranten en tijdschriften.
Maar met de komst van computers, mobiele telefoons en internet is het aantal manieren om informatie over te dragen, en vooral het aantal manieren om daarin interactie aan te brengen, exponentieel toegenomen. Jongeren van nu zijn gewend om zelf te zoeken, zelf te ontdekken, zelf keuzes en beslissingen te nemen en daarvan de gevolgen te ervaren. En op die manier te leren. Ze vinden alleen ontvangen saai en eenzijdig. Niet omdat dat geen goede vorm is, maar omdat ze aan iets anders gewend zijn. Een groot deel van hun tijd bestaat uit interactie en een voortdurende stroom prikkels die ze naar het volgende brokje informatie leiden.
Een lange tekst of eentonige film is niet wat ze gewend zijn, en daarom haken ze snel af. Niet omdat ze de inhoud niet interessant vinden, maar omdat ze de vorm niet kennen!
En dat is goed nieuws. Het betekent namelijk niet dat er geen interesse of motivatie is voor de inhoud, maar dat we kunnen werken aan nieuwe vormen om die inhoud in over te brengen. En daar zijn al zoveel goede voorbeelden van! Heel veel musea, cultuurinstellingen en erfgoedlocaties werken al op nieuwe manieren, ontdekken andere vormen van interactie en trekken kinderen en jongeren aan voor fantastische belevingen.
Ben je benieuwd hoe jij dit voor jouw locatie kan inzetten? Kijk dan eens naar:
Wil je meer weten over hoe we dat bij Living Story aanpakken?
Lees dan hier over onze voorbeelden, bestel ons boek over waarom Spelen Werkt, of neem contact op.
Lees meer over Leuker* Leren voor musea en erfgoed:
Leren door beleven
Van zenden naar interactie
Motiveer jongere generaties
Interactieve verhalen op locatie
Neem contact op voor Leuker* Leren in jouw museum of erfgoedlocatie:
Onze voorbeelden van Leuker* Leren in musea en op erfgoedlocaties:
Welkom op Monte dos Três Moinhos. Een landgoed in Alentejo – ee
Nova en de herinneringenmachine Game-circuit in mediamuseum Beeld &
Heute Abend gibt es eine tolle Party in der Partyhütte! Maar om daar
Wandelt u mee door het centrum van Baarn? Tijdens deze rondwandeling â
Het Kroontjespad is een leuke wandeling voor kinderen (4-10) do
De Baarnse Oranje Route is een audio-rondwandeling van ± 60 mi
Het Kabouterhuis is in 2022 genomineerd voor de Museums & Herita
Lost on the Rotterdam is a serious game we made for Samsung Logistics.
Flora en de Alles-kun-machine is één van de parkspellen die bij de W
Diep in het Groninger Ommeland staat de borg Verhildersum. Ooit gebouw
Voor de Ennemaborgh – een buitenplaats in Groningen – ontw
Voor Allure Park De Zeven Linden – een kampeerterrein in de boss
Voor brasserie Vuur in de bossen tussen Baarn, Soestdijk, Hilversum &a
Welkom in De LiK! Een bijzondere evenementenlocatie in de voormalige g
Lost in Time is een interactieve stadstour op de iPad. Je speelt het d
The Nature Game is een spel op je iPad die je alleen butien kunt spele
De jonge Tezz komt uit de toekomst. Ze is geboren in 2150, en zoekt nu
Dig Around is een mobiele beleving, een spel waarbij met behulp van ee
Sinds Baron Henri de la Roche enkele weken geleden vermoord is aangetr
Het Mysterie van de Botanische Tuin is een parkspel in het Cantonspar
Break In Room Waddenfun is een Escape Room waar je niet uit, maar Ãn