Laat kinderen van de hoogste groepen van het basisonderwijs de histori
We hebben allemaal wel eens in een saaie les gezeten, een eindeloze training gevolgd of een langdradige keynote aangehoord. De meeste van deze situaties worden gekenmerkt door één ding: er is iemand die heel lang praat, en de toehoorders mogen zitten en luisteren. Met een beetje geluk mag je af en toe een vraag stellen, maar dat is het dan wel met de interactie.
Dit model van leren (zenden-ontvangen) hanteren we al heel lang als hét model om informatie over te brengen. Het gaat uit van het idee dat een expert vooral informatie overbrengt door heel veel te zenden (meestal door praten + Powerpoint, liefst met veel tekst en weinig visuals) en dat je leert door veel te luisteren.
Het probleem van dit model is dat:
-
De meeste mensen helemaal niet zo goed leren via luisteren
-
Bijeenkomsten vaak saai zijn, waardoor het leereffect snel verloren gaat
-
De concentratieboog voor leren meestal veel korter is dan het verhaal van de expert, en de motivatie voor het leren daardoor snel afzakt
-
Mensen niet actief bij de leerstof betrokken worden
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen veel beter leren als ze zelf ontdekken, in actie komen, zelf ervaren, zich gemotiveerd voelen, interacteren met de omgeving en met andere mensen, en plezier ervaren.
Dit pleit voor heel andere vormen van leren, met veel meer impact en resultaat:
-
Ervaringsleren
-
Scenario-gebaseerd leren
-
Probleemgestuurd leren
-
Serious games en game-based learning
-
Andere werkvormen
Interactief leren in musea en erfgoedlocaties
Nu denk je: ach, dit geldt voor het onderwijs of voor bedrijfstrainingen, maar toch niet voor onze tentoonstelling?
Maar helaas, ook in veel musea en erfgoedlocaties is het zenden-ontvangen model nog het voornaamste model voor leren. Het gaat dan wat minder over zitten en luisteren, maar over tekstbordjes, filmpjes en afbeeldingen als voornaamste bron van informatie.
In hoeverre kunnen bezoekers op jouw locatie zelf aan de slag met verhalen, ontdekken ze zelf hun eigen perspectief en visie, of ervaren ze de wereld juist vanuit een ander gezichtspunt?
Ben je benieuwd hoe je dit kan verbeteren? Kijk dan eens naar:
-
Leren door beleving
-
Hoe je jongere generaties kan motiveren
-
Hoe je interactieve vormen kan vinden om de verhalen van jouw locatie te vertellen
Wil je meer weten over hoe we dat bij Living Story aanpakken?
Lees dan hier over onze voorbeelden, bestel ons boek over waarom Spelen Werkt, of neem contact op.
Lees meer over Leuker* Leren voor musea en erfgoed:
Leren door beleven
Van zenden naar interactie
Motiveer jongere generaties
Interactieve verhalen op locatie
Neem contact op voor Leuker* Leren in jouw museum of erfgoedlocatie:
Onze voorbeelden van Leuker* Leren in musea en op erfgoedlocaties:
Welkom op Monte dos Três Moinhos. Een landgoed in Alentejo – ee
Nova en de herinneringenmachine Game-circuit in mediamuseum Beeld &
Heute Abend gibt es eine tolle Party in der Partyhütte! Maar om daar
Wandelt u mee door het centrum van Baarn? Tijdens deze rondwandeling â
Het Kroontjespad is een leuke wandeling voor kinderen (4-10) do
De Baarnse Oranje Route is een audio-rondwandeling van ± 60 mi
Het Kabouterhuis is in 2022 genomineerd voor de Museums & Herita
Lost on the Rotterdam is a serious game we made for Samsung Logistics.
Flora en de Alles-kun-machine is één van de parkspellen die bij de W
Diep in het Groninger Ommeland staat de borg Verhildersum. Ooit gebouw
Voor de Ennemaborgh – een buitenplaats in Groningen – ontw
Voor Allure Park De Zeven Linden – een kampeerterrein in de boss
Voor brasserie Vuur in de bossen tussen Baarn, Soestdijk, Hilversum &a
Welkom in De LiK! Een bijzondere evenementenlocatie in de voormalige g
Lost in Time is een interactieve stadstour op de iPad. Je speelt het d
The Nature Game is een spel op je iPad die je alleen butien kunt spele
De jonge Tezz komt uit de toekomst. Ze is geboren in 2150, en zoekt nu
Dig Around is een mobiele beleving, een spel waarbij met behulp van ee
Sinds Baron Henri de la Roche enkele weken geleden vermoord is aangetr
Het Mysterie van de Botanische Tuin is een parkspel in het Cantonspar
Break In Room Waddenfun is een Escape Room waar je niet uit, maar Ãn