Een game over data: van fictie naar realiteit
Voor een gemeente in Noord-Holland maakten we een game om medewerkers het belang van een goede data-interpretatie op een leuke, interactieve manier te laten ervaren. We ontwierpen voor hen een escaperoom-achtige spelsituatie waarbij de (fictieve) gemeente Polderhuizen in de ban is van de bouw van een fabriek voor Superhondenvoer, genaamd Kingies. Een paar bewoners van Polderhuizen zijn faliekant tegen de bouw van deze fabriek. Om de bouw tegen te gaan, claimen zij dat gemeentelijke protocollen niet goed zijn gevolgd en bombarderen zij het crisisteam – bestaande uit de spelers van de daadwerkelijke gemeente – met stapels informatie en ‘bewijs’ over wat er allemaal misgegaan is bij de bouw en vergunningverlening. Dit leidt tot een unieke en dynamische spelsituatie waarin verschillende personages de spelers proberen te overtuigen van hun gelijk en de spelers moeten zien uit te vinden wat waar en niet waar is in de stapels data die zij te verwerken krijgen.
Om het verhaal achter het spel realistisch en immersief te maken, produceerden we video’s van ‘RTV Polderhuizen’, waarvoor de acteurs werden gevonden bij Toneelgroep Karakter, onze lokale toneelgroep. Met hen hebben we verschillende video’s opgenomen waarin situaties en informatie over het “hoofdpijndossier Kingies” werd vrijgegeven aan de spelers. Door deze video’s gaan de personages in het spel meer leven en krijgen een gezicht. Dat werkt ook goed om de beoogde leeropbrengst langer vast te houden.
Na het spel volgt een reflectieronde waarin we de manier waarop de spelers met de data zijn omgegaan in het spel wordt besproken en wordt gekeken hoe dat in de eigen werkpraktijk gaat. Hoe vind je je weg in alle informatie die je op een dag krijgt? Wat is waar, waar kan je aan twijfelen, wat moet je checken op feiten? Welke data komt uit betrouwbare bron en hoe weet je dat? De bewustwording rondom data en betrouwbaarheid van informatie heeft hiermee onder de medewerkers een enorme boost gekregen.