De Graaf van Heyligerlee is een op maat gemaakte TeamGame van Living Story voor 350 personen; ambtenaren van drie fuserende gemeenten in de regio Groningen. De Graaf van Heyligerlee luidde op een feestelijke manier het ontstaan van de nieuwe organisatie in én zorgde voor een eerste teambuilding en kennismaking van de nieuwe collega’s
In het dorp Heiligerlee, vlak onder Winschoten en op het grondgebied van de nieuwe gemeente, is in 1568 met de Slag om Heiligerlee de Tachtigjarige Oorlog begonnen. Het was hier voor het eerst dat het (Nederlandse) Staatsleger de Spanjaarden in een veldslag versloeg, deze veldslag markeert daarom het begin van de Opstand, ook wel Tachtigjarige Oorlog genoemd.
Ons verhaal begint na de Slag om Heiligerlee. Eén van de dapperste luitenanten in de veldslag wordt naderhand beloond voor zijn dappere verweer en wordt benoemd als de Graaf van Heyligerlee. Deze nieuwe Graaf zal in het gebied de verdere opstand tegen de Spanjaarden organiseren en tevens zijn eigen kasteel bouwen op zijn nieuwe grondgebied. Dat grondgebied bestaat nu nog uit verschillende delen (analoog aan de oude gemeenten), die onder de nieuwe Graaf zullen worden samengevoegd tot één gebied (de nieuwe gemeente uiteraard).
De nieuwe Graaf roept de mensen in zijn gebied op om hem te helpen met zowel het bouwen van zijn kasteel als het verslaan van de Spanjaarden die zich nog in het gebied ophouden. De deelnemers aan het spel deden daarom gedurende de hele dag opdrachten die hiermee te maken hadden. Hiermee konden ze gouden dubloenen verdienen, en het team dat aan het eind van de dag de meeste dubloenen had verzameld, was uiteraard de winnaar.
De dag was ingedeeld in 2 delen: een ochtendspel en een middagspel. Het ochtendspel startte op de drie huidige gemeentehuizen, vanwaar teams in de oude samenstelling met een mobiele game de omgeving verkenden, informatie verzamelden en al dubloenen verzamelden die ze in het middagspel nodig hadden. Na dit spel ging iedereen met de bus naar de centrale locatie waar de lunch geserveerd werd en ’s middags het middagspel plaatsvond.
Het middagspel was een hectisch spel, waarin de teams in nieuwe samenstelling verschillende opdrachten deden rondom de middaglocatie, maar ook met de bus en de fiets naar verder weg gelegen opdrachten konden gaan. Al met al was het een dynamische middag waarin een hoop dubloenen verdiend werden met de verschillende opdrachten (variërend van ringsteken tot helmwerpen en van het oplossen van raadsels tot het bouwen van slingerkatapulten). Aan het einde van de middag was er een groots afsluitend eindspel, waarna de prijsuitreiking volgde met daarna een diner voor iedereen.