Nova en de herinneringenmachine
Game-circuit in mediamuseum Beeld & Geluid
Beeld & Geluid is het eerste interactieve mediamuseum ter wereld. Je kunt er oude en nieuwe media op alle mogelijke manieren beleven. Beeld & Geluid is óók het grootste media-archief van Nederland. In de depots liggen ontelbare uren film, televisie en radio opgeslagen. Én objecten en games. Maar wat heb je daar aan…?
Wat is de waarde van bewaren?
Living Story ontwikkelde ‘Nova en de herinneringenmachine’.
Een game in de grote hal van Beeld & Geluid, die je in 20 minuten speelt, en die is gebaseerd op die vraag:
- Waarom willen we herinneringen bewaren?
- Waarom is het leuk om te te zien en te horen wat we vroeger deden?
- Wat wil je dat we later herinneren van deze tijd?
Backstory
Nova is een meisje uit de toekomst. In haar tijd bestaan er geen herinneringen meer. Ze reist terug naar het hier & nu, omdat ze weet dat er op deze plek een herinneringenmachine zijn; een apparaat waar haar opa’s opa aan gewerkt heeft. Ze vraagt jou om deze machine weer te activeren, én om jouw herinneringen van deze tijd toe te voegen.
Wat je ziet
In de hal van Beeld & Geluid zie je 6 grote gekleurde zuilen. Ze passen goed in het blokkerige gebouw waar je net naar binnen bent gestapt. De zuilen zijn onderdelen van de herinneringenmachine. Via grote, indrukwekkende antenne’s zijn ze verbonden met de de rest van de machine, die beneden in het depot staat. (En waar je vanaf de hal zo in kunt kijken als je over de rand van de loopbrug gluurt)
Wat je doet
Je krijgt een bijzondere kaart en een stickervel, waarvan de stickers lijken op de ramen van het gebouw waar je in staat. Je kunt de herinneringenmachine activeren door een specifieke code in te voeren in de machine. En dát kan, door een aantal vakjes dicht te stickeren, waardoor er een specifiek patroon overblijft. (Oudere bezoekers zullen dat misschien herkennen als ponskaart – een oud opslagmedium).
Bij elk onderdeel van de machine (gekleurde zuilen) moet je iets doen met oude en nieuwe beelden, geluiden en herinneringen. Zo zie je verschillende dansstijlen, maar wordt je ook gevraagd om je eigen dansmove toe te voegen. Maar ook kleding of hoe mensen eten is in de afgelopen 100 jaar veranderd, en daar zijn allemaal herinneringen van opgeslagen in Beeld en Geluid. Op de zuilen kom je ze weer tegen. Dat maakt het ook leuk om samen te spelen met je ouders of opa & oma. Zij zullen vast veel herkennen en je misschien wel kunnen helpen – of zelfs voordoen – hoe precies ‘de vogeltjesdans’ ging’. Raar? Welke dans(move) is nu populair? En hoe zullen kinderen daar over 100 jaa naar kijken?
Impact
Behalve plezier, herkenning en bewustwording van de waarde van een archief en het vastleggen van herinneringen, triggert het spel intergenerationele gesprekken: Je oma die de vogeltjesdans doet of uitlegt dat niet iederéén een minirok aan mocht in de jaren 60.
Aan het eind van het spel scan je je kaart en worden jouw belangrijke herinneringen toegevoegd aan de herinneringenmachine. Je leert dat wat nu ‘ normaal’ is, waarschijnlijk al niet meer normaal is als jij zelf groot bent. Zelf krijg je een tijdcapsule mee naar huis; een doos die je zelf in elkaar zet en waarin je dingen van nu kunt stoppen en daarna voor 10 jaar dicht doet – of misschien zelfs langer. Wat zul jij je dan nog herinneren?
Ontwerp en productie
Dit project is ontworpen en uitgevoerd door Living Story (Projectmanagement: Wendy Buijsse en Lotte Boekhout), in co-creatie met Beeld & Geluid (Arjen Pas, Hoofd Programmering), bouwers en technici van Beeld & Geluid, Daan van Alkemade (voor de fantastische ge-upcycelde antennnes – gemaakt van oude apparatuur die hij vond op en rondom het Mediapark), Guus Slot en een team aan supporters en testers.