LOADING...

Stad van Axen

Games for Events, Serious Games

Deze game-based teamtraining, die we aanbieden in samenwerking met Ceto Trainingen, is geïnspireerd op het boek De stad van Axen, gids bij intermenselijke relaties. In deze training ontdek je op welke zes manieren je met elkaar kunt omgaan, handelend en communicerend.

Stel je eens een Middeleeuwse stad voor gebouwd op een klein eiland, ver weg van de rest van de wereld. De stad heeft zes wijken, elke wijk zijn eigen kracht: de ax. Een ax staat voor het vermogen om op een bepaalde manier te communiceren in interactie met andere mensen. Iemand die op een effectieve manier communiceert, slaagt erin om in elke situatie vanuit de juiste ax te handelen of te spreken. Elke ax wordt vertegenwoordigd door een totemdier met zijn bijbehorende eigenschappen en manier van communiceren. In de training staat elk totemdier voor een leerdoel.

De havik valt aan, vernietigt en confronteert. De havik is prima in staat om te vechten en verwijten te uiten. Leerdoel training: ontdekken en ervaren dat aanval verzet oproept. De Steenbok verzet, gaat niet akkoord. Hij voelt snel weerstand, biedt tegenstand en schiet in de verdediging. Leerdoel training: verzet zorgt voor een blokkade. De Uil houdt voor zichzelf en geeft niet. Hij is op zichzelf, in staat om iets te verbergen. Leerdoel training: ervaren dat je buiten de groep komt te staan. De Schildpad ondergaat en laat over zich heen komen. Hij kan eenvoudig loslaten en legt zich erbij neer als hij er niets mee kan. Leerdoel training: je kunt niet verder als je jezelf een slachtofferrol aanpraat. De Leeuw biedt aan en overhandigd. Iemand die communiceert als een leeuw geeft graag. Leerdoel training: hoe geef je? De Hond ontvangt en neemt aan. Hij heeft geen probleem met het ontvangen van leiding. Leerdoel training: Kunnen ontvangen.

Het ochtendgedeelte bestaat uit een spel, waarbij teams van 4 tot 6 personen de stad in gaan om opdrachten uit  te voeren waarbij kennis gemaakt wordt met de zes axen en de bijbehorende totemdieren. De teams krijgen als taak om gedurende de ochtend zoveel mogelijk stempels te verdienen door de opdrachten die ze tegenkomen zo goed mogelijk te volbrengen.

Het team dat door efficiënt plannen, slim samenwerken en goed communiceren zoveel mogelijk opdrachten kan uitvoeren én deze met positief resultaat weet te volbrengen wint het spel!

In de middag wordt de game nabesproken en het geleerde teruggekoppeld naar de werkpraktijk in een aanvullend trainingsgedeelte.