LOADING...

The Breakout

Escape Rooms, Games for Events, Serious Games

The Breakout

The Breakout is een eventspel dat we in 2023 ontwikkelden voor en speelden tijdens Gamification Europe, de grootste Europese conferentie op het gebied van Gamification & Game-based Learning.

In 2017 maakten we al de Brighton Palace Pier escaperoom op maat voor Gamfication Europe. Dit jaar hadden we een locatie die misschien wel nóg meer tot de verbeelding sprak: De Lik / Voormalige gevangenis Wolvenplein in de oude binnenstad van Utrecht. De oude cellengevangenis, die 10 jaar geleden nog als zodanig in gebruik was, heeft meer dan 40 cellen, een binnenplaats, expeditieruimte en een werkplaats. Kortom, een ideale locatie voor een spannende game.

We waren geen onbekende in De Lik. In de afgelopen jaren speelden we  teamgame ‘De Buit’ in cellenblok B van deze gevangenis. Nu was het twee dagen lang de plek voor talks, workshops en sessies over gamification. Het thema van de conferentie was eveneens ‘The Breakout’.

Spel / Backstory

Tijdens de introductie van de conferentie wordt het centrale scherm gehackt. Aanwezigen wordt duidelijk gemaakt dat ze morgenmiddag kunnen ontsnappen, maar alleen op vertoon van een ‘get out of jail free card’ (een knipoog naar de beroemde kans-kaart uit Monoppoly.

Ze kunnen deze kaarten alleen krijgen door als prisongang / bende in de loop dan de twee dagen minimaal 50 sleutels te verzamelen en deze in te leveren bij een corrupte cipier.


Er worden constant sleutels de gevangenis in gesmokkeld, en de gevangenen worden daarvan op de hoogte gehouden via social media. (ook de social kanalen van Gamification Europe bleken gehackt door ’the outsider’).- bijvoorbeeld in een stuk cake of een teddybeer, of met bezoek tijdens bezoekuur.

Het is aan de spelers om uit te zoeken wie de corrupte cipiers zijn, en vooral niet de aandacht te trekken van de ‘normale’ gevangenbewaarders. Als zij zien dat er wordt gehandeld in sleutels, wordt er onmiddellijk ingegrepen.

Het verzamelen van sleutels, samenwerken met bedengenoten en ontwijken van bewakers zorgde voor een speelse laag bovenop de conferentie. In dit spel hebben we gebruik gemaakt van honderden sleutels, 4 acteurs en één puppetmaster. ‘The Breakout’ werd door de bezoekers van de conferentie zeer gewaardeerd.