In samenwerking met Happy Game Changers hebben we een spannende en innovatieve serious game ontwikkeld voor het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Deze game, getiteld The Heist, is specifiek ontworpen voor de softwareontwikkelteams binnen het ministerie om samenwerking en begrip van individuele rollen binnen het team te versterken.
Doel en uitgangspunten
The Heist heeft als doel om teamleden elkaar en hun respectieve rollen en verantwoordelijkheden beter te laten begrijpen. De game wordt ingezet als leermiddel dat niet alleen de samenwerking en communicatie verbetert, maar ook direct toepasbare inzichten biedt voor de werkpraktijk.
Het Heist-thema: een fictieve missie
In The Heist worden deelnemers uitgedaagd om samen een gewaagde missie uit te voeren: het “stelen” van een kunstwerk tijdens een fictieve geheime operatie. Het verhaal draait om een gestolen meesterwerk, Mondriaans Avenue Boogie Woogie, dat in het bezit is van een rijke verzamelaar en tentoongesteld wordt op een exclusief feest. De deelnemers vormen een team van zogenaamde Heist-experts, die tijdens dit evenement het schilderij proberen terug te halen.
Het heist-thema is niet alleen spannend, maar sluit ook goed aan op de complexiteit van samenwerken onder druk. De deelnemers leren effectief te plannen, te communiceren en snelle beslissingen te nemen, vaardigheden die essentieel zijn voor een goed functionerend team.
De volledige sessie bestaat uit drie fasen. In een eerste oefenronde testen de teams hun plan en tactieken, waarna de daadwerkelijke “heist” volgt. Na afloop volgt een uitgebreide reflectiefase waarin spelers hun ervaringen en inzichten bespreken. Deze fase helpt deelnemers om hun learnings te vertalen naar hun dagelijkse werkpraktijk.