Game-based learning wordt steeds serieuzer genomen op het werk, maar ook in de klas. Dat blijkt ook uit een onderzoek op een gymnasiumschool in Denemarken, dat in september 2022 gepubliceerd werd.
Het onderzoek was opgezet rond het lezen van het klassieke werk Historiën, geschreven door Herodotus. Het is een flinke pil, met ongeveer 900 pagina’s* aan tekst. De 42 meewerkende scholieren werden verdeeld in twee groepen. 27 van hen zaten in de testgroep (de “Spelklas”). Deze groep mocht het boek van Herodotus lezen met ondersteuning van game-based learning interventies. De andere 15 leerlingen maakten deel uit van de controlegroep. Zij lazen alleen het boek, zonder verdere hulp van spel en gamification.
Na de testperiode, de kennistoets en reflectie met zowel studenten als docenten, zagen de onderzoekers vrijwel alleen positieve resultaten. Die liepen soms op tot een verschil van 52% tussen de spel- en controleklas!
In het rapport is onder andere te lezen, wanneer we kijken naar het percentage studenten dat het vereiste leeshuiswerk heeft afgemaakt, dat 90% van de “spelklas” dit netjes heeft gedaan. In de controlegroep lag het percentage op 72%. Verder zien we dat de meeste scholieren in de controlegroep zich niet erg meegenomen voelden in het verhaal. Slechts 27% van deze groep gaf aan zich betrokken te voelen bij de bladzijden van Herodotus. In de “spelklas” lag het percentage van geëngageerde leerlingen op 78%. Een flinke groei.
Dat betrokkenheid bij de lesstof voor betere resultaten kan zorgen, wordt hier ook nog eens onderstreept. Uit het rapport blijkt dat de leerlingen uit de testgroep de kennistoets aan het einde van het onderzoek een stuk beter hebben gemaakt dan die in de controlegroep. Daarnaast liet 85% van de “spelklas” zien dat ze een helder begrip van het werk van Herodotus hebben. In de controlegroep deed 33% hetzelfde.
Spelen werkt dus ook zeker in de klas. Het heeft de kracht om leerlingen, studenten en medewerkers te motiveren en ondersteunen in hun leercurve. Denk je erover na om zelf spel en gamification in het onderwijs of een cursus te stoppen? Bekijk dan ook eens de voorbeelden in ons boek, Spelen Werkt. Daarin vertellen we over een aantal leuke en interessante projecten die we in de afgelopen (meer dan) 15 jaar als ontwerpstudio hebben opgeleverd. Bovendien leggen we ook onze zelf ontwikkelde methode uit, het Game-based Learning Design Wheel.
Vind je het fijner om ondersteuning in het ontwerpproces te krijgen? Bekijk dan ook onze trainingen Game-based Learning In De Praktijk en Escaperoom Design In 1 Dag. We helpen je graag.
Het boek Spelen Werkt is onder andere verkrijgbaar via livingstory.nl, bol.com en managementboek.nl.
(*gebaseerd op een zoekopdracht op bol.com.)