Medewerkers worden alerter, begroeten meer klanten, spreken ze vaker aan, vragen meer door en verkopen meer tijdens The Hunt
The Hunt is één van mijn favoriete cases als het gaat om #gamification. Als je medewerkers óp de werkvloer wilt trainen in klantgericht gedrag dat past bij jouw bedrijf, dan is er geen betere en leukere manier denkbaar.
In The Hunt wordt jouw store gedurende een paar weken bezocht door mysteryshoppers. Het doel van álle medewerkers in die store: Ontmasker de mysteryshoppers
Je strijd tegen andere filialen of locaties. Hints en codewoorden worden verspreid via een app en je ziet snel hoe je scoort ten opzichte van andere winkels. Deel zelf tips, verzin mogelijkheden om de mysteryshopper te spotten, of misleid collega’s in andere stores.
Vanaf dag 1 is je werk óók een spel: Iedereen die binnen komt lopen kán immers de mysteryshopper zijn.
Al 20 jaar een succes
The Hunt leent zich vooral goed voor retail & hospitality; overal waar medewerkers in direct contact staan met klanten. De eerste keer dat we The Hunt speelden was in 2003 met Halfords. Nu, twintig jaar later, spelen we ’t nog steeds. Dit jaar o.a. bij Gamma Bouwmarkten.
In die tijd is er eigenlijk weinig veranderd aan de gameplay van The Hunt. Het grote voordeel van tegenwoordig is vooral: snelle toegang tot informatie, voor iedereen. In de beginjaren had The Hunt een intranetsite, die alleen was te bekijken via de computer in het kantoor van de filiaalmanager. Tegenwoordig werken we met centraal aangestuurde schermen in kantines, of – nog makkelijker – direct met een app op de eigen smartphone van medewerkers.
Je kunt nu elk moment checken op hints, je score, tips van andere teams, foto’s van mysteryshoppers of je ranking. Of je krijgt een berichtje dat de mysteryshopper in de buurt gesignaleerd is… The Hunt heeft daarmee een beetje het gevoel van Wie is de Mol: Met z’n allen opletten en er alles aan doen om de de Mysteryshopper te ontmaskeren.
Het belangrijkste is dat The Hunt wérkt:
Medewerkers worden alerter, begroeten meer klanten, spreken ze vaker aan, vragen meer door en verkopen meer tijdens The Hunt.
Ik begrijp niet dat er nog verkooptrainingen worden gehouden in conferentiezaaltjes op de Veluwe onder systeemplafonnetjes met tl-licht.
Stop met trainen. Speel. The Hunt.
Backstory
Wil je weten waar, wanneer en hoe The Hunt is begonnen? We spreken er af en toe over tijdens talks en conferenties. Hier op Gamification World Congress in 2014 en Gamification Europe 2022